BijbelGetrouw

Het Bijbels gerichte forum!

BijbelGetrouw » Kerk en samenleving » Anneken Hendriks door wie terecht gesteld?

Anneken Hendriks door wie terecht gesteld?

Pagina: 1

Auteur Bericht
Lid
Dat de RK kerk zich schuldig heeft gemaakt aan de inquisitie is algemeen bekend. Minder bekend is dat belangrijke protestante bewegingen zich hier ook aan schuldig hebben gemaakt (Luther, Zwingli en Calvijn).

NU is in 1571 een zekere Anneken Hendriks vermoord op de brandstapel, omdat zij een doopsgezinde was, of wederdoper, of hoe je het ook wil noemen.

Nu is mijn vraag door wie zij eigenlijk geëxecuteerd is: door de RK kerk of door een Protestante kerk in 1571?
Hier is nog een link.
Da's grappig, toevallig deze week ook dat artikel gelezen op Wikipedia over het ana-Baptisme. Het enige wat ik kan achterhalen was dat het 'stadsbestuur' haar gevangen genomen had en veroordeeld.

Was wel midden in de vrijheidsstrijd (tegen Alva), dus lastig te achterhalen denk ik wie toen de bestuursleden waren.
2 Kor. 5:17
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

http://www.bijbelstudie.info
Lid
Kees schreef
Dat de RK kerk zich schuldig heeft gemaakt aan de inquisitie is algemeen bekend. Minder bekend is dat belangrijke protestante bewegingen zich hier ook aan schuldig hebben gemaakt (Luther, Zwingli en Calvijn).

inmiddels vraag ik me af of de protestantse inquisitie wel zo bekend is. Hier kan je er meer over lezen.
Ik ben er redelijk mee bekend. De boeken van wijlen dr. Matzken vermelden er het e.e.a. over, op de website www.bijbelcollege.nl heb ik er informatie over opgenomen en op de site van onze gemeente staat een (vertaalde) brochure, er aan gerelateerd eigenlijk "Waarom Baptisten geen Protestanten zijn". Niet zozeer over de protestantse 'inquisitie' maar wel over de vraag of het een en ander elkaar niet uitsluit. http://ebgleek.nl/?Downloads
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

Lid
Bedankt voor het artikel. De vraag is wel of je de huidige Baptisten van de Unie van Baptistengemeenten in Nederland mag vergelijken met al de daar in genoemde groepen.
In de Unie is er een Bijbelschool en ik vraag me af of leken überhaupt daar mogen spreken i.p.v. dominees. Ook het bestaan van dominees in de Unie geeft aan dat deze Unie toch ergens staat tussen de Reformatie en de vroegere Doopsgezinden.
Kees schreef
In de Unie is er een Bijbelschool en ik vraag me af of leken überhaupt daar mogen spreken i.p.v. dominees. Ook het bestaan van dominees in de Unie geeft aan dat deze Unie toch ergens staat tussen de Reformatie en de vroegere Doopsgezinden.

In de Unie-gemeenten mogen, voorzover mij bekend, "leken" spreken. Sowieso in de niet aan de Unie gebonden "vrije" gemeenten natuurlijk.

Lid
Rudy schreef
Kees schreef

In de Unie-gemeenten mogen, voorzover mij bekend, "leken" spreken. Sowieso in de niet aan de Unie gebonden "vrije" gemeenten natuurlijk.

Dit klopt, in onze samenkomsten spreken/spraken ook broeders die ook regelmatig voor gaan in Unie-gemeenten.

Pagina: 1

BijbelGetrouw » Kerk en samenleving » Anneken Hendriks door wie terecht gesteld?

BijbelGetrouw wordt aangedreven door UseBB Forumsoftware