BijbelGetrouw

Het Bijbels gerichte forum!

BijbelGetrouw » Vraag en Antwoord » Gedachten en de satan.

Gedachten en de satan.

Pagina: 1

Auteur Bericht
Lid
Tijdens een Bijbelstudie werd er gesteld dat satan niet
in staat is de gedachten van een mens te lezen.
Weet iemand waar ik dat in de Bijbel kan vinden?
Lid
Yoep  schreef
Tijdens een Bijbelstudie werd er gesteld dat satan niet
in staat is de gedachten van een mens te lezen.
Weet iemand waar ik dat in de Bijbel kan vinden?

Vanwaar deze vraag? Of satan nu wél of niet de gedachten van de mens kent is in de Bijbel niet te vinden. Ga er maar gerust van uit dat de satan de gedachten van een wedergeboren mens niet kent.

Alleen de Here God kan weten wat er in een mens om gaat.
Lid
Omdat ik net als jou geen Bijbelteksten over dit onderwerp
kon vinden en had gehoopt dat iemand wel een verwijzing had.
Lid
Yoep  schreef
Tijdens een Bijbelstudie werd er gesteld dat satan niet in staat is de gedachten van een mens te lezen.

@Yoep
Ons geweten kan ons duidelijk maken: Hoe en dat satan met menselijke gedachten kan spelen, m.a.w. in een zekere zin kan deze kennis hebben van en gebruik maken van menselijke gedachten. Ik zal proberen e.e.a. zo uitgebreid mogelijk te belichten.

In de Bijbel is het geen vraag, of satan daarin/daarover alwetend zou kunnen zijn, omdat alwetendheid, nooit aan enig schepsel wordt toegedacht, zoals in Spreuken 2:6 wordt samengevat:
Citeren
De HERE geeft immers wijsheid, uit Zijn mond komen kennis en inzicht.
Agur, de zoon van Jake en Paulus bevestigen dit duidelijk, van welke kennis zij mogen getuigen; Spr 30:3,1-6;Filip 3:8,7-21<<

Zie ook Ps 139:6;23<< Het werkwoord kennen [JaD-A] in het Hebreeuws betekent ook: weten, gemeenschap hebben met, onderscheiden e.a. zie >>lexicon<<.

Vanwege deze inzichten en Zijn Geest Die in heel de waarheid leidt, wordt gesproken over de oude tegenstander, letterlijk satan: dat diens gedachten niet onbekend zijn; zelfs dat deze en diens helpers ook geloven, dat God één is, maar zij sidderen; Jakobus 2:19;2Cor 2:11; 2<<

De wetenschap waar Paulus in 2Cor 2:11 over sprak, gezien de context, betreft inzicht in hoe satan en diens dienaren niets hebben met Gods Onderwijzing/verzoening en de waarheid in Christus; deze heeft behagen in het hebben van macht en invloed over het denken van mensen, zoals we ook uit Efez 2:3 << kunnen opmaken.

We kunnen de vraag ook anders bezien. Waar komt de gedachte vandaan, dat de satan vooral geďnteresseerd is in de gedachten van de mens? Dit blijkt ook uit diens oorspronkelijke tactiek: Gen 3 “… Is het echt zo dat God gezegd heeft: U mag niet eten van alle bomen in de hof?”

De boze weet precies aan te geven waar de schoen zou kunnen wringen en daartoe ging hij Gods profetie/gebod afzwakken en verdraaien/vervangen te weten, tegelijk- let goed op!! - Zijn woorden en DAARMEE Hemzelf als verdacht aanmerkend, waardoor de mens diens identiteit/afkomst zou kunnen gaan vergeten/verliezen!

De oorspronkelijke liefde en de band, die zij gemeen hadden bleek verbroken en (b)leek zich zelfs tegen hen te keren, wanneer je verder leest wat er na de misleiding en de ongehoorzaamheid van de 1ste mens allemaal plaats vond! Gen 3;4 <<

Hij wordt ook de leugenaar vanaf het begin genoemd, zelfs dat deze mensenmoordenaar vanaf het begin was, en niet in de waarheid staat. Evenals diens dienaren[2Cor 11:12-15<<], want er is in hem en hen geen waarheid, waar zij de schijn hooghouden, maar de waarheid verdraaien tot hun eigen verderf. De leugen voortbrengend, wordt gesproken vanuit wat van hemzelf is, want deze is een leugenaar en de vader van de leugen.

Uit diens 1ste vraag aan de mens gesteld, bleek zijn eigenlijke karakter: zoeken, waar deze een zwakke plek kon vinden, om diens invloed te kunnen laten gelden, om de waarheid te vertroebelen, zodat deze weer het eigen domein, wat deze toebehoorde toch nog zou kunnen beheren; Jes 14:12-16;14; Ezech 28:13-19<<.

We herkennen dit ook in het leven van Esau: Gen 25:25-34;26:34-35;27<<.
Hang naar een verloren Eden, dat hij door eigen inspanning zou kunnen verkrijgen, zelfs Izaäk leek gecharmeerd van diens gerechten. Hebr 12:15-17;12<<

In tegenstelling tot wat de religie ook van die dagen leerde, vatte Paulus in Rom 9:9-16 samen, dat Gods beloften en Zijn wijze van vervullen, verder gaan, dan wat wij bedenken zouden kunnen bij onze zogenaamde kennis over het morele onderscheid tussen goed en kwaad.

De HERE God gebruikt een andere maatlat[*], dan de god van deze eeuw als standaard aan de man probeert te brengen, d.m.v. bijv. theologie[vervangingen], politiek[….spel] en economie[schijn…], die de onheiligheid en afstand alleen maar groter kunnen maken tussen al datgene waarover Gods beloften en geboden spreken en wat in de wandelgangen van de menselijke samenlevingen doorgaans goed en nuttig wordt geacht!
*]Rom 9:15-18; 1Cor 1:26-31; 4:10,14-16,1-16; 3:19-21;3; 2Cor 1:12-15; Jer 17:9-10<<
Ps119:129-130 Wonderbaar zijn Uw getuigenissen, daarom bewaart ze mijn ziel. Het openen van Uw woorden verspreidt licht, het geeft de onverstandigen <of eenvoudigen 06612> inzicht.
Lid
Dank je Wim voor je uitgebreid antwoord.
Ik moet nog de Schriftplaatsen lezen die je aangaf.
Maar dat satan de grote verleider en misleider is
dat is zeker.
God staat hem een beperkte macht op aarde toe,
waar hij maar al te graag gretig gebruik van maakt.

Nogmaals bedankt.
Administrator
Yoep  schreef

Er is maar één die de mens kent en doorgrond. Dat is de Here.

HERE, Gij doorgrondt en kent mij;
2 Gij kent mijn zitten en mijn opstaan,
Gij verstaat van verre mijn gedachten;
3 Gij onderzoekt mijn gaan en mijn liggen,
met al mijn wegen zijt Gij vertrouwd.

(Ps. 139)

Er is geen enkele reden aan te nemen dat de satan deze macht zou hebben, wel kan hij natuurlijk de mens verleiden en op gedachten bréngen - maar dat is iets anders.
2 Kor. 5:17
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

http://www.bijbelstudie.info
Administrator
Rudy schreef
Yoep  schreef

Er is maar één die de mens kent en doorgrond. Dat is de Here.

HERE, Gij doorgrondt en kent mij;
2 Gij kent mijn zitten en mijn opstaan,
Gij verstaat van verre mijn gedachten;
3 Gij onderzoekt mijn gaan en mijn liggen,
met al mijn wegen zijt Gij vertrouwd.

(Ps. 139)

Er is geen enkele reden aan te nemen dat de satan deze macht zou hebben, wel kan hij natuurlijk de mens verleiden en op gedachten bréngen - maar dat is iets anders.

Wie heeft de mens geschapen? Einde verhaal toch?
Ik heb helaas nog geen reactie gezien waar staat dat de satan
niet de gedachten kan weten. Wel wat God kan.
Maar dit mag niet als onomstotelijk bewijs gelden.
Ik ben vrij precies wat de Bijbel betreft, wat er staat geloof ik,
zowel letterlijk als figuurlijk.
Als het er niet staat, neem ik óók dat niet zomaar als waarheid aan... :)

Groetjes,
Yoep
Administrator
Job 1:8-10 laat zien dat de satan de gedachten van Job niet kende. En lees eens Ezechiël 28:17.
Hoi Marc,

Ik heb jouw verwijzingen gelezen, maar ik haal het er niet uit...
Ik denk dat ik de vraag maar laat voor wat het is.
We krijgen niet op alle vragen een antwoord.
Lid
Yoep schreef
We krijgen niet op alle vragen een antwoord.

@Yoep, het voorbeeld van Marc: Job 1:8-10 en Ezechiël 28:17<<, maakt wel duidelijk, dat satan met een ander soort inzichten[kennis] bezig is, dan diens slachtoffers[Bijv. zoals Job en diens vrienden]

Wegens diens hoogmoed, - geen sterveling die hiervan geen kennis heeft- , is deze er op gefocust, de HERE God naar de kroon te steken, daarover gaan diens vragen en daarop is deze gefocust, hogere gedachten van herkenning kent deze niet, zoals voorzegd is: in Gen 3:14<< als vervloekt onder al het vee en onder alle dieren van het veld! om op diens buik te gaan en stof te eten, al de dagen van diens leven.

Let wel het gaat hier over een wezen, dat voorheen uiterst intelligent!! en wetend was! Wegens diens hoogmoed, omschreven als ongerechtigheid * werd deze vervloekt.
*[Hebr. Strong nr. 05771. Grieks 93 en 3892].

Zoals eerder verwezen naar Schriftplaatsen, is het belangrijk, in te zien!! en jezelf te toetsen, of de vragen die Gods Woord opwerpt, ons raken** in onze afhankelijkheid van de HERE, die spreken over kennen en kennis, van de HERE God, zoals eerder aangehaald in een tweetal Schriftgedeelten Spr 30:3,1-6;Filip 3:8,7-21<<. **Job liet zich overtuigen en werd bevestigd: Job 40:4-5;42:4-6;40;41;42<<

.. Of dat ze ons strelen in eigenwaarde, [zelfs waarzeggerij, toverij, kan ons besmetten] die niet verder gaat dan zelfkennis, om, ons naar de mond te praten, ter zelfrechtvaardiging...., wij ellendige mensjes.........., of, dat ze ons de ogen openen, waardoor we overtuigd worden, van zonde, gerechtigheid en oordeel Joh 16:8,5-33<<

We moeten onszelf toetsen, onszelf afvragen, welke vragen ons richting: Gods Waarheid brengen, of dat deze verstrooien; 1Cor 2:14-16<<
Ps119:129-130 Wonderbaar zijn Uw getuigenissen, daarom bewaart ze mijn ziel. Het openen van Uw woorden verspreidt licht, het geeft de onverstandigen <of eenvoudigen 06612> inzicht.
« Laatste aanpassing door wim op Maa 21 nov 2011 09:43. »
Lid
Wim,

Je aangehaalde Schriftplaatsen maken zeker duidelijk dat
zijn macht beperkt is.
En je hebt helemaal gelijk v.w.b. dit onderwerp.
Het is beter dit onderwerp te laten zijn voor wat hij is.
We kunnen beter het 'licht' opzoeken, dan op zoek te
gaan naar vragen over de 'schemering of duisternis'.

Dank je.

Yoep
Lid
Het lastige is dat je sommige persoonlijke dingen niet met anderen broeders/zusters of partner kan corresponderen, omdat de boze 'meeluistert'.
Ik zoek nog steeds een oplossing.
Lid
Dispensationalist schreef
Het lastige is dat je sommige persoonlijke dingen niet met anderen broeders/zusters of partner kan corresponderen, omdat de boze 'meeluistert'.
Ik zoek nog steeds een oplossing.

Hoe bedoel je dit?
Is het niet zo dat bij de wedergeboorte van een mens de Heilige Geest inwoning maakt?
Waarom zouden die gelovigen zich dan druk moeten maken om satan?
Zolang een gelovige "in Christus" blijft zal satan geen macht over hem/haar kunnen krijgen.

Wél kan het zo zijn dat een door satan gedreven regering, of persoon, een gelovige iets aan kan doen, maar dat heeft niets van doen met invloed op de gelovige persoonlijk. Bij wie de Heilige Geest inwoning heeft gemaakt heeft geen plaats voor satan en zijn trawanten.
Lid
Ik heb toch wel het idee dat het soms een spelletje is. Dan weet je dat Satan aan je trekt, maar doe je of je niks doorhebt. Als dat lang duurt, valt dat zwaar en heb ik de behoefte om erover te praten. Daarmee zou de boze dus weten dat het succesvol is, dus zeg ik niks.
Lid
Ik heb toch wel het idee dat het soms een spelletje is. Dan weet je dat Satan aan je trekt, maar doe je of je niks doorhebt. Als dat lang duurt, valt dat zwaar en heb ik de behoefte om erover te praten. Daarmee zou de boze dus weten dat het succesvol is, dus zeg ik niks.

In dit geval spreek je niet over satan die aan je trekt, maar over "de oude mens" die je dan zélf de ruimte geeft. Ook de apostel Paulus voerde, evenals elke christen op z'n tijd, deze strijd, Zie: Romeinen 7:13-26.
Administrator
Xander schreef

In dit geval spreek je niet over satan die aan je trekt, maar over "de oude mens" die je dan zélf de ruimte geeft. Ook de apostel Paulus voerde, evenals elke christen op z'n tijd, deze strijd, Zie: Romeinen 7:13-26.

En wanneer spreek je dan over het eerste?
marc55 schreef
Xander schreef

En wanneer spreek je dan over het eerste?

Ik neem aan dat je mij bedoeld?

De satan kán geen invloed op "de nieuwe mens", een wedergeboren geboren christen hebben. Dat kan niet omdat Christus de satan op het kruishout overwonnen heeft. Wanneer een mens naar de influistering van satan luistert laat deze "de oude mens" overheersen, dit is waar Paulus ook over klaagde.
Lid
Tja, Xander, heb je ergens een schakelaar oude/nieuwe mens?
Wij moeten het vlees voor dood houden. Dat is wat anders dan onszelf voor de gek houden. De zonden zouden onze gewetens niet meer met schuld mogen belasten. Dat is toch wel wat anders dan dat we nergens last van zouden hebben.

ps, ben je ook van xandernieuws?
Lid
Tja, Xander, heb je ergens een schakelaar oude/nieuwe mens?
Wij moeten het vlees voor dood houden. Dat is wat anders dan onszelf voor de gek houden. De zonden zouden onze gewetens niet meer met schuld mogen belasten. Dat is toch wel wat anders dan dat we nergens last van zouden hebben.

ps, ben je ook van xandernieuws?

Nee, ik ben die "Xander" niet, dat wordt mij wel eens vaker gevraagd.

Verder kan ik je niet aan een schakelaar helpen, jij zult, zoals iedere gelovige, zelf beslissingen moeten nemen.

Pagina: 1

BijbelGetrouw » Vraag en Antwoord » Gedachten en de satan.

BijbelGetrouw wordt aangedreven door UseBB Forumsoftware