BijbelGetrouw

Het Bijbels gerichte forum!

BijbelGetrouw » Archief » Poll: Tot welke kerk of stroming behoor je?

Poll: Tot welke kerk of stroming behoor je?

Pagina: 1 2 >

Auteur Bericht
Administrator
Let op, deze post niet citeren! Eventueel toelichten of verzoek om toevoeging kan door op [beantwoorden] te klikken.

Veel plezier er mee en stem svp maximaal één keer om geen vertekend beeld te creëren.
2 Kor. 5:17
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

http://www.bijbelstudie.info
« Laatste aanpassing door Rudy op Din 06 jan 2009 23:23. »
Administrator
Zo, zelf heb ik al even gestemd, dus de baptisten vormen (kort-tijdelijk) procentueel gezien de overgrote meerderheid op dit moment :mrgreen:

Ik kan niet alle kerkgenootschappen van Nederland opnemen, dus heb ik de kerken/stromingen opgenomen waarvan ik weet dat ze hier voorkomen, maar een verzoek om toevoeging kan natuurlijk (zij het beperkt het systeem staat niet ongebreideld aantal antwoorden toe).
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

Lid
Gereformeerd Vrijgemaakt, maar hang dus meer richting Baptisten waar ik dus ook voor 75% kerk. (Mag ik nu ook 2x stemmen ;) )

Uw denken moet grondig vernieuwd worden.

Sterker nog, u moet een heel nieuw mens worden, die alleen voor God leeft, zuiver en goed. Trek een nieuwe natuur aan als een stel nieuwe kleren.

(Efeziers 4: 21-24)
Administrator
Harold schreef
Gereformeerd Vrijgemaakt, maar hang dus meer richting Baptisten waar ik dus ook voor 75% kerk. (Mag ik nu ook 2x stemmen ;) )

Haha,... nee om het zuiver te houden 1x stemmen. Maar, als het goed is wordt twee keer stemmen binnen 24 uur automatisch geblokkeerd.

Lid
Ik heb Baptist ingevuld maar ga naar een CGK.
Ik heb baptist ingevuld omdat ik geloof in het dopen van mensen die een 'eigen' keuze voor Jezus gemaakt hebben.
8)

Ziet toe, dat niemand u verleide! Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden.
Parel
Gast
Ik heb anders ingevuld. Ik ga naar een vrije baptisten gemeente. Omdat ik mij daar thuis voel. Maar ik zeg altijd al dat ik een dochter van de Allerhoogste God ben. Ik wil liever niet meedoen aan etiketje plakken.
Lid
Ik heb Baptist ingevuld. Ga ook naar een Baptisten gemeente.
Heb zowel gekerkt bij Vrije ? Baptisten als Unie Baptisten.
Sommige vrije Baptisten hebben veel meer gezamenlijke regeltjes dan de Unie.
Voor beide gemeenten geldt, dat ik de laatste jaren teleur gesteld ben, gezien het verval t.o.v. Gods Woord. Regeltjes gaan soms boven het Woord.
Enkelen hebben vrouwen op de kansel en veel vrouwelijke oudsten met name bij de Unie.
In vrije gemeenten komt het voor, dat vrouwen een bestuursfunctie hebben, (z.g. geen oudste) en mede leiding hebben over de gemeente.
Ik heb anders gestemd, ik beschouw mezelf als christen zonder kerkgenootschap.
Alhoewel ik lid ben van een baptistengemeente ben ik absoluut geen baptist.
Opgegroeid in de vergadering van gelovigen, door verhuizing genoodzaakt nu de baptistengemeente te bezoeken.
Met een heleboel lieve broeders en zusters, maar met voor mij onbegrijpelijke regeltjes en gewoontes.
Maar nog steeds met het gevoel dat de Heer ons daar wil hebben.
Lid
Ik heb Gereformeerd ingevuld. Ik ga naar de Christelijk Gereformeerde Kerk, wat jullie al wisten ;)
Administrator
Esoptron schreef
Ik heb als evangelisch Christen anders ingevuld. Maar aangezien op dit moment 44% van de stemmen naar anders is gegaan zijn de andere stemmers eigenlijk meer anders dan ik :? :P ;)

Jij ging toch naar een VPE-gemeente, of vergis ik me nu? Het maakt ook niet zoveel uit,.. misschien had ik het wat breder moeten doen zo van: Katholiek - Protestant - Evangelisch.

Esoptron
Gast
Rudy schreef
Jij ging toch naar een VPE-gemeente, of vergis ik me nu?

Ik heb net even opgezocht waar VPE voor staat want dat wist ik niet.
Nee, onze evangelische gemeente is vrij zelfstandig, maar officieel aangesloten bij de ABC-gemeenten.
Stefan
Gast
Ik zit in een kerkbeweging die evangelisch wordt genoemd.

Mijn persoonlijke overtuiging is echter niet gebaseerd op kerkleer.
Gekscherend gezegd zou ik het kunnen waarderen als er gemeenten zijn waarin geprofeteerd wordt maar waarin vrouwen toch een bedekking dragen.

In een Nederlandse context klinkt dit als een onverenigbare combinatie maar in niet westerse culturen zijn er genoeg gemeenten waarin gewandeld wordt met de gaven van de geest maar waarbij ook Paulus wordt vertrouwd als hij uitspraken doet die in een westerse cultuur moeilijk te plaatsen zijn.

Vriendelijke groet,
Stefan
Administrator
Stefan schreef
Gekscherend gezegd zou ik het kunnen waarderen als er gemeenten zijn waarin geprofeteerd wordt maar waarin vrouwen toch een bedekking dragen.

Dat valt wel mee, het hangt er vanaf hoe je 'profetie' defineert.. :mrgreen:

Administrator
Esoptron schreef
Rudy schreef
Jij ging toch naar een VPE-gemeente, of vergis ik me nu?

Ik heb net even opgezocht waar VPE voor staat want dat wist ik niet.
Nee, onze evangelische gemeente is vrij zelfstandig, maar officieel aangesloten bij de ABC-gemeenten.

Volgens mij weten zelfs de meeste mensen die bij een VPE zijn aangesloten dat niet eens 8). Ik had me dus vergist, kan gebeuren!

@Allen - moet het topic nog langer openblijven? Er hebben 22 mensen gestemd tot nu toe, dat is iets minder dan de helft van het aantal ingeschreven leden van het forum..

Lid
Rudy schreef
misschien had ik het wat breder moeten doen zo van: Katholiek - Protestant - Evangelisch.

Misschien had je juist wat meer stromingen moeten noemen; ik zie nu namelijk dat 50% 'anders' heeft ingevuld. En nu weet ik van de meesten nog niet waar ze heen gaan.
Administrator
Arjan schreef
Rudy schreef
misschien had ik het wat breder moeten doen zo van: Katholiek - Protestant - Evangelisch.

Misschien had je juist wat meer stromingen moeten noemen; ik zie nu namelijk dat 50% 'anders' heeft ingevuld. En nu weet ik van de meesten nog niet waar ze heen gaan.

Ik had het lijstje gemaakt o.b.v. een inschatting van de 'bevolking' van het forum, beetje fout ingeschat denk ik.. en, er zijn er verschillende die wel tot een bepaalde kerk behoren maar zich niet vereenzelvigen met die kerkelijke stroming en daarom 'anders' stemmen.. ach, uiteindelijk was het ook meer om eens een idee te krijgen? En, ook omdat er beweerdelijk gesteld werd dat "dit forum een evangelisch forum is". Zoals nu mag blijken zijn we behoorlijk pluriform,.. :mrgreen:

Administrator
Van welke kerk ben je?

Die vragen krijg ik nog wel eens te horen.
Dan antwoord ik: “Ik ben Hervormd geboren”.
Maar ja, wat geef ik daarmee eigenlijk aan?
Met Hervormd kun je alle kanten op gaan!

En dus vul ik aan: rechtzinnig daarenboven.
Dat is een vrijzinnige manier van geloven.
Maar toen ik nog jong was is mij al geleerd:
Een goed woord voor Hervormd is Gereformeerd.

Dus behoor ik ook tot de Gereformeerde kerk;
En doe gereformeerd gemeentewerk.
En de kerk is oud! Dat is zonder meer;
Dus ben ik eigenlijk ook Oud-Gereformeerd.

Ik ben christelijk, zo is me geleerd,
Dus ben ik ook Christelijk gereformeerd.
Ik kan ook zeggen, dat kan er ook mee door.
Dat ik tot de Christengemeente behoor.

Christus bevrijdde mij, tot liefde en hoop.
Dus, vast en zeker, Vrijgemaakt ben ik ook.
Omdat men in mijn kerk ook aan dopen doet.
Past Baptistengemeente mij ook wel goed.

In mijn kerk komt jaarlijks het pinksterfeest voor;
Dus is het dat ik ook tot de Pinkstergemeente behoor.
En omdat het steeds om het Evangelie gaat.
Kan Evangelische gemeente ook geen kwaad.

Ik vaar op ’t Bijbels apostolisch gezag.
Dat is de reden dat ik me ook Apostolisch noemen mag.
Tenslotte is het gewoon een klein publiek.
De kerk is algemeen, dus ik ben Katholiek.

U weet nu bij welke kerk of gemeente ik hoor.
Of komt mijn antwoord u verwarrend voor?
U heeft gelijk! Die namen! Wat een gedoe!
Daarom wens ik u van harte toe.

Dat op de vraag: waar hoort u bij? Van wie bent u?
Uw antwoord zij:Van Christus ben ik! Straks en …nu!
ik ben lid van ger.kerk maar heb sinds kort erge twijfels, ik ga binnenkort met mijn zoon mee naar de baptistengemeente.
vlinder
Gast
ik kom uit een gereformeerd nest, nu pkn....
mijn levenspartner is katholiek , dus ik kom in beiden kerken
mijn zus is geref. bond en ik ga graag met haar mee naar de kerk....
mijn vriendin is baptist en ik ga graag mee...
andere vriendin zit bij het leger des heils en met haar ga ik ook mee.....

ik ben er van overtuigd, dat onze God het niet uitmaakt...wij hebben dat allemaal zelf bedacht en er oorlogen om gevochten.......
als je geloof maar in je hart zit en jouw lijn naar Boven rechtstreeks is....
kun je naar elke kerk gaan, en doet een enquete er weinig toe.
hart. groet vlinder
Lid
Vlinder:"ik kom uit een gereformeerd nest, nu pkn....
mijn levenspartner is katholiek , dus ik kom in beiden kerken
mijn zus is geref. bond en ik ga graag met haar mee naar de kerk....
mijn vriendin is baptist en ik ga graag mee...
andere vriendin zit bij het leger des heils en met haar ga ik ook mee.....

ik ben er van overtuigd, dat onze God het niet uitmaakt...wij hebben dat allemaal zelf bedacht en er oorlogen om gevochten.......
als je geloof maar in je hart zit en jouw lijn naar Boven rechtstreeks is....
kun je naar elke kerk gaan, en doet een enquete er weinig toe.
hart. groet vlinder."

Ik ben er van overtuigd dat het wel uitmaakt, naar welke gemeente je gaat. Als er in een gemeente een valse (niet bijbelse leer) wordt gebracht, dan kun je beter vertrekken.
Je kunt worstelen, totdat je erbij neervalt, een gemeente met een valse voorstelling, veranderen wij niet, tenzij de Heer Zelf ingrijpt. Het is daarom goed een gemeente te zoeken, die Bijbels wil zijn, met vallen en opstaan. Als je in een leer terecht komt die onbijbels is, dan word je meegesleurd.
Het gaat mij ook niet om het naamkaartje, maar wel om de waarheid.
hoezo, je wordt meegesleurd?
je hebt je eigen verstand en je maakt je eigen keuzes en je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet.
als je een kind van God bent ,behoed hij jou voor foute keuzes en weet je heus wel of je ergens komt met een bijbelse leer.........
dus blijf ik er van overtuigd dat het God niet uitmaakt, als je maar oprecht in hem gelooft...en zuiver in de leer bent.
ik ga dus niet naar sektes of foute gemeenschappen...maar wat ik in mijn eerst reactie noemde,
ik weet dat God dat prima vindt...hij heeft mij zeker gemaakt in mijn geloof in hem
ik weet zeker dat God het vreeselijk vindt hoe wij kibbelen en zeuren over al die kerken...dat is nooit zijn bedoeling geweest
hart.groet vlinder
Lid
vlinder schreef
hoezo, je wordt meegesleurd?
je hebt je eigen verstand en je maakt je eigen keuzes en je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet.
als je een kind van God bent ,behoed hij jou voor foute keuzes en weet je heus wel of je ergens komt met een bijbelse leer.........
dus blijf ik er van overtuigd dat het God niet uitmaakt, als je maar oprecht in hem gelooft...en zuiver in de leer bent.
ik ga dus niet naar sektes of foute gemeenschappen...maar wat ik in mijn eerst reactie noemde,
ik weet dat God dat prima vindt...hij heeft mij zeker gemaakt in mijn geloof in hem
ik weet zeker dat God het vreeselijk vindt hoe wij kibbelen en zeuren over al die kerken...dat is nooit zijn bedoeling geweest
hart.groet vlinder

1 Korinthe 10:12;
12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.

Vlinder je bent nogal bout in jouw uitspraken, uit eigen kracht, eigen inzichten kunnen wij ons zelf niet beschermen tegendwalingen. Daar is echt het inzicht van de Heilige Geest voor nodig.

Wat het kibbelen tussen de kerken onderling betreft heb je grotendeels gelijk maar dit geldt niet in alle gevallen. De Reformatie kan ik geen gekibbel noemen, de Roomse Kerk was in de dagen van Luther, Calvijn e.a. verworden tot een poel van verderf. Het Pausschap was b.v. te koop voor de hoogste bieder.

Maar ook in onze tijd kunnen wij niet door één deur met de Roomse Kerk, al zou je alleen maar denken aan de Maria-verering, het is zelfs zo dat de vorige Paus Maria middelares tussen de mens en de Heer Jezus noemde. Dit is natuurlijk een pertinente dwaalleer en moet verworpen worden.

Wij moeten voorzichting zijn met onze uitspraken want voordat wij het weten of beseffen kúnnen wij met een dwaling mee gaan. Tegen deze dwalingen kunnen wij ons alleen wapenen door het Woord van de Here, de Bijbel, te kennen.
Lid
Beste Vlinder, ik val je niet aan. Ik spreek in het algemeen.
Het is beter om een gemeente te verlaten die de Bijbel niet serieus neemt.
Het spreekwoord zegt, waar je mee omgaat, word je mee besmet.

Titus: 2,1 Maar gij, kom uit voor hetgeen met de gezonde leer strookt
sorry xander, als ik bout overkom...dat is niet mijn bedoeling
met elkaar discussieren en elkaar in het gezicht kijken is anders dan via de pc.
ik zal daar meer rekening mee houden.
ik begrijp heel goed wat jij bedoelt en ik ken mijn kerkgeschiedenis.
de mariaverering wijs ik absoluut af en toch ga ik als protestants meisje mee naar de kath. kerk met mijn partner, en hij gaat met mij mee
hij weet hoe ik erover denk en begrijpt dat, en ik hem
maar samen delen wij ons geloof in God, en spreken daar veel en vrij over.

God heeft mij deze man niet gegeven om te strijden over ons geloof, maar om van elkaar te leren en elkaar te respecteren
misschien is dat de kern van het verhaal,inplaats van een ander geloof af te kraken
maar misschien wordt dit nu een heel andere discussie als het onderwerp... :(
hart.groet vlinder

Pagina: 1 2 >

BijbelGetrouw » Archief » Poll: Tot welke kerk of stroming behoor je?

BijbelGetrouw wordt aangedreven door UseBB Forumsoftware