BijbelGetrouw

Het Bijbels gerichte forum!

BijbelGetrouw » Kerk en samenleving » Kinderdoop - wijze woorden!

Kinderdoop - wijze woorden!

Pagina: « < 1 2 3

Auteur Bericht
Lid
Dispensationalist schreef
Eén ding heb ik iig geleerd van de gereformeerden; Sola Scriptura ...

Dispensationalist
Eenvoudig weg, overal waar zelfs met de Bijbel in de hand, beweerd wordt, dat bepaalde geschriften, hetzij bepaalde auteurs[…]meer gezag hebben dan wat de Schrift bedoelt, d.w.z. duidelijk voorschrijft en VOORZEGT; een leer die verwatert in leringen die afdoen aan de heerlijkheid en verhevenheid van Gods Naam, zal uiteindelijk met haar bedenkers aan het licht komen, zoals het voorbeeld wat de HERE Zelf gaf EN aantoont! Zoals ik eerder aan mocht geven >>#38 Don 25 aug 2011 07:09<<

Matt 25:29-46<< beschrijft de uiteindelijke ontknoping: zie citaat
o.g. schreef
De verbinding tussen de twee*, was oorspronkelijk Gods barmhartigheid en is dit gebleven, zoals blijkt uit wat de HERE Zelf daarover als commentaar gaf tegenover de schrift geleerden van Zijn dagen, i.v.m. de wijze van vereren en gebruik van Gods Wet[lett. Onderwijzing] en zoals Hij als geen ander zal oordelen, wanneer de schapen van de bokken gescheiden zullen worden; teksten: Matt 12:1-8; 25:40-46;25<<

* met de twee doelde ik op de samenvatting van de 10 woorden:
Citeren
Markus 12:29 29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël! De HERE, onze God, de HERE is één.
30 En u zult de HERE, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31 En het tweede, hieraan gelijk, is dit: n U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod groter dan deze
.

zie ook: >>De tien woorden van het verbond<<
Iemand zal wellicht geleerd zijn, dat christenen niet meer onder DE Wet zijn, maar helaas wordt dan Gods Woord verdraaid, omdat de tekst die men meent te citeren uit zijn verband gehaald wordt; 1Cor 2:9 geeft het reeds aan: SV Hun, die zonder (de) wet zijn, ben ik geworden als zonder (de) wet zijnde (voor God nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik hen, die zonder de wet zijn, winnen zou.

Ik doelde op de fout geciteerde teksten zoals uit Galaten 5:18 " Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de Wet*" ὑπὸ <5259> νόμον <3551>letterlijk staat hier: "door/onder een wet", hier wordt niet gedoeld op Gods Wet, Zijn onderwijzing, waar Paulus naar de innerlijke mens zich in verheugde, de Wet/de Onderwijzing van Christus, de wet van het geloof, zoals Zijn Geest in de harten van Zijn kinderen schrijft, maar een wet, die in ons werkte toen wij het nog van eigen rechtvaardigheid verwachten van eigen werken, zoals deze ook daarover getuigden; zie anders Openb 3:14-22; "..ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt". "..opdat u bekleed bent en de schande van uw naaktheid niet openbaar wordt."

Of anders Romeinen 6:14-15 14 Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet*, maar onder de genade.
15 Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet* maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!
*Hier wordt weer gesuggereerd, zoals in de voorgaande d.m.v. het bepaalde lidwoordje in te voegen, dat het hier over Gods Wet/Onderwijzing zou gaan! Het gaat hier weer over de wetmatigheid, van het menselijke hart en de geest van de natuurlijke mens, dat arglistig is, wie zal het kennen?: Alléén de HERE kent en doorgrond het, zoals ook Jeremia zijn volksgenoten onderwees: Jer 17:9-10<<; daartoe leerde Paulus de besnijdenis die niet door handen geschiedt, maar de besnijdenis van Christus en Zijn Schrift dat door zijn Geest in harten van vlees geschreven wordt Col 2:11-15; 2Cor 3:3-8<<

Of anders onderzoekt U zelf waar de vertalers een bepalend lidwoordje invoegden om hun door de kerkleer beďnvloedde mening te 'verankeren'!
Het volgende programma eventueel met de google vertaling als hulp waar het engels minder bekend is: http://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G3551&t=KJV

Een bepaalde leer boven het gezag van de heilige Schrift plaatsen, betekent vaak dat hun beoefenaars dit benoemen als zijnde het Evangelie, maar in feite is het een bepaalde wet, waarover de indruk gewekt wordt, alsof het goed zal komen als ‘de gelovigen’ dit voor waar houden; m.a.w. hun aanhangers worden a.h.w. misleid, of gestaafd niet wakker te schrikken; Openb 3:3<<

Een ander kenmerk is, dat ‘deze gelovigen’ met verknipte teksten, of verkeerd geďnterpreteerde tekstdelen aankomen om hun inzichten als Bijbelse leer aan de man te brengen. Een typisch voorbeeld is de wijze waarop Luther vanuit zijn Roomse achtergrond – de kinderdoopleer aanhing – en 1Petr 3:20-21 vertaalde [de nieuwe Luthervertaling van 2004 heeft dit overigens niet verbeterd: ]
20 die eertijds ongehoorzaam waren, toen God in den tijd van Noach wachtte en lankmoedigheid had, toen men de ark toebereidde, in welke weinige--dat is acht--zielen behouden werden door het water,
21 dat ook ons nu behoudt in zijn tegenbeeld, den doop; niet als het wegdoen der onreinheid van het vlees, maar als het verbond van een goed geweten met God, door de opstanding van Jezus Christus,

Dit verbond verwijst naar de leer, die bekering tot God, de God van de Bijbel, de God van Israël, in feite buiten sluit, letterlijk door het woordgebruik vervangt; begrijpelijk, omdat zovelen gehecht zijn aan die DOOP-LEER, die als teken van het nieuwe verbond sinds vele gekerstende eeuwen de ronde deed, één van de belangrijkste onderdelen van HET fundament van 'een kerkbouwsel '; een gemeente centraal stellend, waar de HERE in feite buiten de deur moet blijven en de waarheid d.m.v. de geest van democratie in het vaandel gevoerd wordt.
Ps119:129-130 Wonderbaar zijn Uw getuigenissen, daarom bewaart ze mijn ziel. Het openen van Uw woorden verspreidt licht, het geeft de onverstandigen <of eenvoudigen 06612> inzicht.
Lid
Adrie schreef
Eén ding heb ik iig geleerd van de gereformeerden; Sola Scriptura :mrgreen:

Dáár heb ik bij de gereformeerden m'n twijfels over, anders waren we wel gereformeerd gebleven.

Inderdaad, vandaar de knipoog.
Check deze post;
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=10495&p=554534&hilit=#p554534

Dus:
"Op zondag zijn wij gesloten. Wij nodigen je hartelijk uit ons een andere keer weer te bezoeken."

De door jou genoemde link is op zondag niet bereikbaar, zo zie je maar, wél vroom, maar de Bijbel niet kennen.
Lid
Xander schreef
Adrie schreef
Eén ding heb ik iig geleerd van de gereformeerden; Sola Scriptura :mrgreen:

Dáár heb ik bij de gereformeerden m'n twijfels over, anders waren we wel gereformeerd gebleven.

Inderdaad, vandaar de knipoog.
Check deze post;
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=10495&p=554534&hilit=#p554534

Dus:
"Op zondag zijn wij gesloten. Wij nodigen je hartelijk uit ons een andere keer weer te bezoeken."

De door jou genoemde link is op zondag niet bereikbaar, zo zie je maar, wél vroom, maar de Bijbel niet kennen.

Ja, vleselijk vroomheid is dat. ik heb altijd tegen verschillende christenen gezegd dat men alleen de bijbelse waarheden kan accepteren als men vertrekt vanuit zonder vooropgezetten mening de bijbel bestudeerd. En niet met achterliggende gedachten vashouden van in die zin: wat ik geleerd heb vanuit mijn kerk of wat mijn dominee zegt is de waarheid. Want als u dit aanhoudt als vertrekpunt de bijbel te benaderen, dan gaat men de bijbel benaderen in contekst met die vertrekpunt, dus met vooringenomen standpunt. Ja, dat is dan duidelijk dat u geen eerlijke bijbelgelovige bent.
Psalm 119:105 Uw woord (de bijbel) is een lamp voor mijn voet, een licht op mijn pad.
Lid
lifeguide schreef
...... ik heb altijd tegen verschillende christenen gezegd dat men alleen de bijbelse waarheden kan accepteren als men vertrekt vanuit zonder vooropgezetten mening de bijbel bestudeerd. ...

In bepaalde situaties kan een mens de nijging koesteren gesprekspartners vanuit deze gezindheid tegemoet te treden, immers dit zou de mens gemoedsrust kunnen brengen, waarmee een bepaalde ruimte afgebakend kan worden, om de noodzakelijke vragen te stellen, toch zou ik hiermee een geest van het individualisme navolgen.

De Bijbel is niet een boek wat je zomaar met andere boeken kunt vergelijken!

Wanneer U Gods Woord als de kostbaarste lamp op het levenspad kent en overtuigd bent van wat de HERE bedoelde, wanneer hij de verleider steeds antwoordde met "Er staat geschreven..", waarna deze tenslotte afdroop, dan kunt U Hem uiteindelijk alléén als de hoogste Raadgever (er)kennen, danken en eer bewijzen; Matt 4:1-11; Hebr 4:12-16<<
Ps119:129-130 Wonderbaar zijn Uw getuigenissen, daarom bewaart ze mijn ziel. Het openen van Uw woorden verspreidt licht, het geeft de onverstandigen <of eenvoudigen 06612> inzicht.
Lid
Hierbij wil ik terugkomen op een opmerking die Rudy plaatste onder >>#32 Zon 21 aug 2011 18:12<<
Rudy schreef
Wat de werken (vruchten) van de Geest zijn, kun je door het hele NT heen vinden

Ook kan gezegd worden, dat de gehele overgeleverde heilige Schrift, vrucht van Gods Geest is: Deut 4:1-2; Pred 3:14-15; 1Cor 2:12-16; 2Tim 3:16-17; 2Petr 1:19-21<<

Het profetische karakter van de Bijbel is uniek, evenals de historische betrouwbaarheid, is er geen literatuur bekend, dat gekenmerkt wordt door dit eigene, waaronder vele schrijvers gewerkt hebben.

Maar onze wetenschap, waar deze op veronderstellingen en de daarbij behorende ervaringen berust, blijkt niet instaat dit te evenaren laat staan te overtreffen; immers wetenschap of kennis, die Gods liefde, afhankelijkheid en eerbied[vreze] niet herkend heeft en zich niet voedt uit deze Bron, zal geen vrucht dragen, hoogstens bijval vinden, zoals de geest van deze eeuw mensen bezig wil houden; Joh6:63,53-69; 2Tim 2:7, 3-13.

Wanneer ik na lees welke raad Paulus geeft aan Timotheüs, om deze dingen ter harte te nemen en bij deze dingen naar mijzelf kijk, dan ligt dit mij niet altijd eenvoudig om in de lijn van mijn karakter - vooral ook tegenover dit forum - om mijzelf, aan deze ‘verkeersregels’ te houden, 2Tim 2**<<.

Toch zie ik geen andere weg, maar ook om er toe te prikkelen, dit ook als verkeersregels te hanteren, anders zal dit forum gelijk worden aan een doodlopende weg, verwijzend naar een soort tijdverdrijf t.b.v. een eigen parochie, zoals er zo vele anderen zijn, bouwsels van eigen koninkrijkjes, waarover gezegd zal worden eenheid door verscheidenheid van geest, maar niet levensvatbaar, als het over de verwachting gaat waarover de Bijbel getuigt, terwijl dit van levensbelang blijft, vooral in deze tijd, waarin ogenschijnlijk alles ontvalt aan hen die de Waarheid liefhebben.

Het is niet te voorkomen, dat door van buiten af komende inbreng, deze criteria niet zomaar gehanteerd worden, maar wanneer de gespreksstof en de richting bepaling, hiervan duidelijk gaan afwijken, om een geur achter te laten die voor zichzelf spreekt, dan zal er op dit forum geen zegen kunnen rusten en is het resultaat gelijk aan Bijbelontrouw of slaafse napraterij, geflankeerd door de toonzetting, die daarbij hoort.
Soms zal het moeilijk zijn elkaar te stimuleren, of door vragen wakker te schudden, maar er lijkt mij geen andere weg mogelijk.

** Niet alle teksten ga ik hier uitstallen maar het ligt voor de hand, dat dit ons er niet van mag weerhouden, om ook de context te lezen, ons zelf daaraan te toetsen, om de ernst van deze zaak beter tot ons door te kunnen laten dringen.
Citeren
…. 2Tim 2:11 Dit is een betrouwbaar woord. [ Rome 6:8<<].Want als wij met Hem gestorven zijn, zullen wij ook met Hem leven.
.. 14 Breng deze dingen voortdurend in herinnering en bezweer hun, ten overstaan van de HERE, dat zij geen woordenstrijd voeren, die nergens toe dient dan tot de ondergang van de hoorders.
15 Beijver u om uzelf welbeproefd voor God te stellen, als een arbeider die zich niet hoeft te schamen en die het Woord van de waarheid recht snijdt.
16 1 Tim 1:4; 4:7; 6:20; Tit 1:14; 3:9 Maar ontwijk onheilige, inhoudsloze praat. Want zij die dat doen, zullen steeds meer in goddeloosheid toenemen.
.. 23 1Tim 6:4; Titus 3:9<< En verwerp de dwaze en onverstandige strijdvragen, in het besef dat zij conflicten voortbrengen.
24 Een dienstknecht van de HERE moet geen ruzie maken, maar vriendelijk zijn voor allen, 1Tim 3:2 bekwaam om te onderwijzen, en iemand die de kwaden kan verdragen.
25 Gal 6:1<< Hij moet met zachtmoedigheid hen onderwijzen die zich verzetten. Misschien geeft God hun eens bekering<3341>, zodat zij tot erkenning van de waarheid komen 26 en zij weer mogen ontwaken uit de strik van de duivel, door wie zij levend gevangen waren om zijn wil te doen
.

Opm. Strong nr. 3341 metanoia, = verandering van gedachten, zoals blijkt als iemand berouw heeft van een plan dat hij gevormd heeft of van iets dat hij gedaan heeft.

Pagina: « < 1 2 3

BijbelGetrouw » Kerk en samenleving » Kinderdoop - wijze woorden!

BijbelGetrouw wordt aangedreven door UseBB Forumsoftware