Dispensationalist schreefEén ding heb ik iig geleerd van de gereformeerden; Sola Scriptura ...
Dispensationalist
Eenvoudig weg, overal waar zelfs met de Bijbel in de hand, beweerd wordt, dat bepaalde geschriften, hetzij bepaalde auteurs[…]meer gezag hebben dan wat de Schrift bedoelt, d.w.z. duidelijk voorschrijft en VOORZEGT; een leer die verwatert in leringen die afdoen aan de heerlijkheid en verhevenheid van Gods Naam, zal uiteindelijk met haar bedenkers aan het licht komen, zoals het voorbeeld wat de HERE Zelf gaf EN aantoont! Zoals ik eerder aan mocht geven >>#38 Don 25 aug 2011 07:09<<
Matt 25:29-46<< beschrijft de uiteindelijke ontknoping: zie citaat
o.g. schreefDe verbinding tussen de twee*, was oorspronkelijk Gods barmhartigheid en is dit gebleven, zoals blijkt uit wat de HERE Zelf daarover als commentaar gaf tegenover de schrift geleerden van Zijn dagen, i.v.m. de wijze van vereren en gebruik van Gods Wet[lett. Onderwijzing] en zoals Hij als geen ander zal oordelen, wanneer de schapen van de bokken gescheiden zullen worden; teksten: Matt 12:1-8; 25:40-46;25<<
* met de twee doelde ik op de samenvatting van de 10 woorden:
CiterenMarkus 12:29 29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël! De HERE, onze God, de HERE is één.
30 En u zult de HERE, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31 En het tweede, hieraan gelijk, is dit: n U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod groter dan deze.
zie ook: >>De tien woorden van het verbond<<
Iemand zal wellicht geleerd zijn, dat christenen niet meer onder DE Wet zijn, maar helaas wordt dan Gods Woord verdraaid, omdat de tekst die men meent te citeren uit zijn verband gehaald wordt; 1Cor 2:9 geeft het reeds aan: SV Hun, die zonder (de) wet zijn, ben ik geworden als zonder (de) wet zijnde (voor God nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik hen, die zonder de wet zijn, winnen zou.
Ik doelde op de fout geciteerde teksten zoals uit Galaten 5:18 " Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet
Of anders Romeinen 6:14-15 14 Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet
15 Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij
Of anders onderzoekt U zelf waar de vertalers een bepalend lidwoordje invoegden om hun door de kerkleer beďnvloedde mening te 'verankeren'!
Het volgende programma eventueel met de google vertaling als hulp waar het engels minder bekend is: http://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G3551&t=KJV
Een bepaalde leer boven het gezag van de heilige Schrift plaatsen, betekent vaak dat hun beoefenaars dit benoemen als zijnde het Evangelie, maar in feite is het een bepaalde wet, waarover de indruk gewekt wordt, alsof het goed zal komen als ‘de gelovigen’ dit voor waar houden; m.a.w. hun aanhangers worden a.h.w. misleid, of gestaafd niet wakker te schrikken; Openb 3:3<<
Een ander kenmerk is, dat ‘deze gelovigen’ met verknipte teksten, of verkeerd geďnterpreteerde tekstdelen aankomen om hun inzichten als Bijbelse leer aan de man te brengen. Een typisch voorbeeld is de wijze waarop Luther vanuit zijn Roomse achtergrond – de kinderdoopleer aanhing – en 1Petr 3:20-21 vertaalde [de nieuwe Luthervertaling van 2004 heeft dit overigens niet verbeterd: ]
20 die eertijds ongehoorzaam waren, toen God in den tijd van Noach wachtte en lankmoedigheid had, toen men de ark toebereidde, in welke weinige--dat is acht--zielen behouden werden door het water,
21 dat ook ons nu behoudt in zijn tegenbeeld, den doop; niet als het wegdoen der onreinheid van het vlees, maar als het verbond van een goed geweten met God, door de opstanding van Jezus Christus,
Dit verbond verwijst naar de leer, die bekering tot God, de God van de Bijbel, de God van Israël, in feite buiten sluit, letterlijk door het woordgebruik vervangt; begrijpelijk, omdat zovelen gehecht zijn aan die DOOP-LEER, die als teken van het nieuwe verbond sinds vele gekerstende eeuwen de ronde deed, één van de belangrijkste onderdelen van HET fundament van 'een kerkbouwsel '; een gemeente centraal stellend, waar de HERE in feite buiten de deur moet blijven en de waarheid d.m.v. de geest van democratie in het vaandel gevoerd wordt.
Ps119:129-130 Wonderbaar zijn Uw getuigenissen, daarom bewaart ze mijn ziel. Het openen van Uw woorden verspreidt licht, het geeft de onverstandigen <of eenvoudigen 06612> inzicht.